Ve sbírce zákonů byla po číslem 281/2003 Sb. vyhlášena novela, kterou se mění zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, v platném znění („zákoník práce“). V případě Vašeho zájmu o pomoc s aplikováním této novely do Vaší praxe Vám rád pomohu.
Účinnost velké části této nastala již 1. října 2023, s výjimkou dovolených pro “dohodáře”, která bude účinná od 1. ledna 2024.
Níže v kostce uvádím některé praktické důsledky této významné novely zákoníku práce:
Oblast práce na dálku – „Home Office“
Nově je povinné mít dohodu o práci na dálku (“Home Office”) uzavřenou písemně. U stávajících zaměstnanců na Home Office je nutno tuto dohodu sjednat písemně ve lhůtě 1 měsíce od účinnosti novely.
Ukončení této dohody je pak dle zákoníku práce možné výpovědí s 15denní či jinak sjednanou výpovědní dobou, dohodou nebo lze sjednat i nevypověditelnost dohody o Home Office.
Proplácení nákladů souvisejících s Home Office bude možné paušální částkou stanovenou vyhláškou Ministerstva práce a sociálních věcí nebo úhradou prokazatelně vzniklých nákladů. Také lze předem a písemně se zaměstnancem dohodnout že výkon práce na Home Office bude bez úhrady nákladů s tím souvisejících.
V případě zaměstnanců pracujících na dohody pak náklady spojené s prací na dálku náležet nebudou s výjimkou případů, že si to strany sjednají.
Nově je zavedena tzv. nařízená práce na dálku, a to opatřením orgánu veřejné moci na základě zákona. V takovém případě dle zákoníku práce zaměstnanec sdělí zaměstnavateli bezodkladně místo výkonu práce nebo mu sdělí, že nemá k dispozici způsobilé místo.
Zaměstnanci pracující na dohodu o provedení práce a dohodu o pracovní činnosti
Rozvrhování pracovní doby bude nutné i pro tyto zaměstnance a současně je zde povinnosti seznámit je s tímto rozvrhem, a to nejméně tři dny předem, ale lze dohodnout i kratší dobu rozvrhování.
Nárok na dovolenou u těchto zaměstnanců nastane při současném splnění podmínky uzavřené dohody nejméně alespoň 28 po sobě jdoucích kalendářních dní a odpracování nejméně 80 hodin na dohodu.
Tito zaměstnanci budou moci v případě odpracování nejméně 180 dnů za posledních 12 měsíců požádat o zaměstnání v pracovním poměru (není povinnost vyhovět, ale bude nutná odůvodněná písemná odpověď).
Nově budou mít tito zaměstnanci dle zákoníku práce právo i na překážky práce jako zaměstnanci v pracovním poměru, avšak bez náhrad (nebude-li dohodnuto nebo vnitřním předpisem stanoveno jinak).
Informování zaměstnanců (v pracovním poměru i pracujících na dohodu o provedení práce a na dohodu o pracovní činnosti)
Rozšiřuje se okruh povinných informací pro zaměstnance v pracovním poměru (např. informace o zkušební době, informace o odborném rozvoji, informace o rozsahu minimálního odpočinku nebo informace o orgánu sociálního zabezpečení, kterému zaměstnavatel odvádí pojistné).
Nově zde je povinnost seznámit s vyjmenovanými informacemi dle zákoníku práce i zaměstnance pracující na dohodu o provedení práce a na dohodu o pracovní činnosti.
Povinnost seznámit zaměstnance v pracovním poměru i zaměstnance pracující na dohodu o provedení práce a na dohodu o pracovní činnosti s příslušnými informace je nutné do 7 dnů od započetí výkonu práce (dosud byla lhůta do 1 měsíce). Při změnách je pak povinnost zaměstnavatele seznámit s těmito změnami zaměstnance nejpozději v den účinnosti změny.
U zaměstnanců již informovaných dle původní úpravy je pak nutné je informovat podle nové úpravy pouze v případech, kdy podají písemnou žádost, a to do 7 dnů od podání této žádosti.